Kawasaki World banner

2001 zx12r - motorschade

1 reading
18K views 49 replies 16 participants last post by  slykittycat  
#1 ·
Hallo iedereen. Ik ben al een tijdje ZX12R-rijder. Ik heb een ZX12R uit 2004 die ik nieuw heb gekocht en die me "0" problemen heeft bezorgd. Ik ben dol op deze motoren en heb er eindelijk weer een gevonden (2001 ZX12R) in mijn prijsklasse ($600,00), dus ik heb niet geaarzeld om hem op te pikken, ook al vertelde de eigenaar me dat de motor vastzat. De motorfiets is in uitstekende staat, cosmetisch gezien, en heeft nog steeds de originele gelakte kuipwerk. Dus ik hoop dat alle kennis op deze site me zal begeleiden en me zal helpen de motorfiets aan de praat te krijgen.

Ik breng de motorfiets naar huis en zet hem in de eerste versnelling en wieg hem heen en weer... en was verrast te ontdekken dat de krukas kan draaien. De krukas draait echter een paar slagen als je hem achteruit en dan vooruit rolt en dan blokkeert. Als ik op de startknop druk nadat ik hem achteruit of vooruit heb gerold, draait hij soms als ik de startknop een seconde of twee indruk en schakelt hij dan uit.

Het "goede" nieuws, denk ik, is dat het me daadwerkelijk is gelukt om hem continu te laten draaien en dat hij daadwerkelijk startte en stationair draaide. Ik liet hem ongeveer een minuut stationair draaien en gaf toen een beetje gas, waarna de motor afsloeg en terugging in diezelfde half blokkerende modus toen ik probeerde de krukas in de versnelling te draaien door hem heen en weer te wiegen. Natuurlijk druk je op de startknop en de motor maakt alleen een klonk geluid.

Ik heb de bougies verwijderd en alles zag er goed uit, behalve bougie nr. 2. Het leek erop dat iemand een hamer had gepakt en de punt en diode had verbrijzeld tot ze onherkenbaar waren.

Er lijken nergens gaten in het carter te zitten. Ik heb de olie afgetapt en er zitten veel metaalschilfers in de olie.

Alle hulp wordt zeer gewaardeerd. Ik ben van plan dit zelf te doen. Dit zal me hopelijk oefening geven voor als er ooit iets met mijn ZX12 uit 2004 gebeurt. Bedankt aan alle ZX12-fanaten die nog steeds net zoveel van deze motor houden als ik.

#2 ·
Probeer de motor niet meer te starten! De zuiger heeft om de een of andere reden de bougie van die cilinder geraakt. Je hebt een demontage voor de boeg. Stel vragen als dat nodig is. Maak veel foto's en label alles wat je uit elkaar haalt, zodat je weet hoe het weer in elkaar moet. En haal een fabrieksservicemanual. Er zijn hier verschillende downloadlinks voor in .pdf-formaat.

#3 ·
Def demonteren. Klinkt als een gebroken staaf? Heeft nog niet de zijkant van de behuizing doorboord... Def niet meer laten draaien. Open hem en als je geluk hebt, volstaan een nieuwe zuigerstang en misschien kleppen... Ik heb een staaf en zuiger die ik je goedkoop kan verkopen als je zover bent...

#4 · (Edited)
Bedankt voor de input. Ik zal mijn voortgang posten en hopelijk ben ik er zeker van dat met de hulp van iedereen de fiets op tijd weer op de weg zal zijn.

Hier is een foto van de fiets die ik net heb gekocht. En hier is een foto van mijn 04 die ik nieuw heb gekocht (nog steeds volledig origineel).

Attachments

#5 ·
Bedankt voor de input. Ik zal mijn voortgang posten en hopelijk ben ik er zeker van dat met de hulp van iedereen de motorfiets op tijd weer op de weg zal zijn.

Hier is een foto van de motor die ik net heb gekocht. En hier is een foto van mijn 04 die ik nieuw heb gekocht (nog steeds volledig origineel).
Haal die Honda uit de weg van die geweldig uitziende BLAUWE zx12r :king:

Oh en veel succes met de motorrevisie
ik, ik zou hem niet hebben omgedraaid als ik het niet met de hand kon.
:thumbup:

#6 ·
Update... Ik heb net de oliepan van de motor gehaald. Nog nooit zo'n puinhoop gezien en had me nooit kunnen voorstellen dat dit allemaal in de oliepan terecht zou komen.

Ik gok dat dit betekent dat de motor in feite "klaar" is en dat ik op zoek moet naar een andere motor?

Attachments

#7 ·
Hangt af van de daadwerkelijke gevallen en omstandigheden. Misschien kunt u die nog reconstrueren.

#9 ·
Er ontbreken een paar stukjes, maar met wat superlijm zit alles snel weer aan elkaar, in ieder geval voor een ornament. :thumbup:

#10 ·
Een paar stukjes ontbreken daar, maar met wat superlijm zit alles snel weer aan elkaar, in ieder geval voor een ornament. :thumbup:
Je bedoelde JB weld:runaway:

#11 ·
Mag ik vragen, ik heb een andere motor gevonden die gegarandeerd goed is. Weet iemand of de motor van een 02 plug-and-play in mijn 2001 past? Ik ben nog steeds van plan om de slechte te repareren, alleen al voor de educatieve waarde.

#16 ·
Als ik het mag vragen, ik heb een andere motor gevonden die gegarandeerd goed is. Weet iemand of de motor van een 02 in mijn 2001 past, plug and play? Ik ben nog steeds van plan om de slechte te repareren, alleen al voor de educatieve waarde.
Een 02-motor zou prima moeten werken met kabelboom en ecu in je 01. Het enige verschil tussen de twee is de motorsteun aan de voorkant, de 01 heeft een wishbone-stijl die boven cilinders 1 en 4 wordt vastgeschroefd. De 02 en nieuwer hebben een veel kleinere steun die boven cilinders 2 en 3 wordt vastgeschroefd. De motor kan gemakkelijk en zonder problemen worden verwisseld. Het enige wat je hoeft te doen is gaten boren en tappen in de kop van de 02-motor om de motorsteun van de 01 te kunnen plaatsen. Er zijn eigenlijk plekken op de 02-kop met extra materiaal boven cilinders 1 en 4 die het vrij eenvoudig maken. Als ik jou was, zou ik die route volgen als je de 02-motor voor een redelijke prijs kunt krijgen.

#12 ·
Verschillende motorsteunen... onder andere. Als je de ECU en kabelboom krijgt, elimineert dat dat. A- en B-modelmotoren worden anders vastgeschroefd. Kan gedaan worden, maar je zult zelf onderdelen moeten fabriceren.

#13 ·
**UPDATE** - Motorschade

Eindelijk de motor uit de motor gehaald. Helemaal niet moeilijk te verwijderen. Was verrast dat ik het alleen kon doen zonder de hulp van iemand om de motor stabiel te houden.

Dus ik heb de kop eraf gehaald en ontdekte (zoals verwacht) dat de zuiger vernield was, de drijfstang is nog intact. De cilinderwand is echter op twee plaatsen behoorlijk beschadigd door de pen die de zuiger met de drijfstang verbindt.

Hier is een foto van wat ik vond toen ik de kop verwijderde.

De oliepan verwijderd en toen ik de onderkant van de stang vastpak, is er een kleine beweging van links naar rechts. Niet veel, maar er is beweging. Ik denk dat ik de handleiding moet lezen en het benodigde meetgereedschap moet kopen om te zien of de beweging binnen de acceptabele normen valt.

Attachments

#14 ·
Wauw. Het is een bewijs van Kawasaki en het motorontwerp dat dat ding zelfs daarna nog startte!

Haal haar uit elkaar en kijk of er nog andere schade is. Misschien kun je die motor wel reviseren....

#19 ·
Die kop is gaar. Het enige dat nuttig is aan die motor zijn onderdelen en waarschijnlijk de carters. Nieuwe cilinders en kop tijd. Mogelijk krukas. Als je dit ziet, als je een andere complete goede motor kunt scoren, kun je die route overwegen, tenzij je een geweldige motorfiets wilt bouwen....

#20 ·
Als je de motor kunt verwijderen en installeren, kun je de 02-motor gebruiken. De ombouw is vrijwel een eenvoudig proces. Wees niet zo snel negatief over jezelf, ik weet zeker dat iemand de juiste gaten voor je kan boren en tappen. Ik wens je veel succes om dat beest weer op de weg te krijgen.

#21 ·
Eens. Het tappen van de gaten zal niet zo moeilijk zijn. Meet de diepte van de bestaande gaten, markeer die op een reeks boren, zorg ervoor dat je hoek recht is en ga ervoor. Gebruik dan de juiste tap. De juiste hoek en diepte krijgen is het moeilijkste deel. Je moet een vaste hand hebben....

#22 ·
Bedankt voor alle input. Weet iemand waarom onderdelen voor een 2001 ZX12R niet worden vermeld op onderdelensites (d.w.z. worldofpowersports.com)? Het lijkt erop dat ze 2001 hebben overgeslagen. Ik kan onderdelenlijsten vinden voor de 2000 en 2002, maar niet voor de 2001. Dus, moet ik gewoon de onderdelenlijst van de 2000-motor gebruiken voor mijn 2001 ZX12r?

#23 ·
Meestal haal ik mijn onderdelen bij powersedge motorsports in Michigan en als ze goedkoper zijn, neem ik die prijzen mee naar mijn lokale Kaw-dealer en pas ik de prijzen aan en bestel ik daar. Ze hebben de 2001 vermeld.

#24 ·
Ik hoopte de cilinder te kunnen redden, maar zoals het lot het wilde, is de cilinder naar de knoppen. Hoe meer ik de motor uit elkaar haal, hoe meer ik denk dat ik gewoon een andere motor moet kopen. Maar het wordt nu persoonlijk en ik weiger om een andere motor als schroot te laten eindigen. Ik ben aan het rondkijken geweest en de ZX12-motor is moeilijk te vinden, zelfs motoronderdelen. Dus ik ben vastbesloten om deze motor te reviseren en het vol te houden totdat ik het ding weer hoor draaien.

Attachments

#25 ·
Zorg voor een goede kop. Zoek een goede set aftermarket drijfstangen, zuigers en cilinders... controleer de krukas op schade. Zoals ik al zei, je kunt deze wel reviseren. Het hangt er gewoon van af hoe toegewijd je bent aan de taak... financieel en emotioneel... maar als hij draait, zal hij je niet teleurstellen. Dat kan ik je wel vertellen. Het is aan jou of je de standaard cilinderinhoud behoudt of hem een beetje verhoogt...

#27 ·
weedy64...bedankt voor de informatie. Probeer dit te begrijpen...ik hoorde dat een 02 zal werken, maar je zult de voorkant van de cilinderkop moeten boren en tappen en dat je de bedrading en ECU nodig hebt. Dan zeg je dat een 03 of hoger het beste past, maar dat een 04/05 een andere bedrading/ECU, etc. nodig heeft. Dus, zeg je dat een 03 het boren en tappen van de voorkant van de cilinderkop niet vereist en ook niet de andere bedrading nodig heeft? Sorry, en ik twijfel niet aan je mechanische kennis van de ZX12, alleen een beetje in de war van wat ik eerder op de site hoorde. Kan iemand anders hier wat licht op werpen?

#28 ·
00, 01, 02, 03 motoren werken allemaal met uw bestaande bedrading...02 en 03 vereisen dat u de kop moet boren en tappen voor uw huidige motorsteun. De plekken zijn er, ze zijn gewoon niet geboord en getapt. Hetzelfde geldt voor 04 05 motoren, maar u heeft de nieuwere kabelboom van deze motoren nodig, omdat deze anders is.

Ik zou zelf denken dat je deze kabelbomen ook nodig hebt voor 02/03 vanwege de secundaire vlinders in de B-model motoren, maar ik kan me vergissen.

#29 ·
Stel... je zou gewoon je huidige gasklephuizen kunnen gebruiken... dan zou het goed zijn...